07 юли 2010

Kaizoku-Ban*

Тази сутрин пристигнах на работа, отворих си Firefox-а и прочетох новината, че новия албум на Korn е качен в някакъв си сайт за онлайн слушане. Отидох в сайта, той ми заби няколко пъти и се отказах. След това изтичах до тракера и си изтеглих албума. В момента го слушам. Албума излиза след 6 дни. За това си действие сигурно мога да бъда осъден и преследван.
От тракера си изтеглих и един албум на MD.45 - страничен проект на Dave Mustain от Megadeth. Убеден съм, че няма от къде да си го купя този албум.
Преди два дни се опитах да се регистрирам в iTunes Store, където има доста богат онлайн магазин за музика, книги, филми и т.н. Нещо като огромен Orange, но с повече и по-евтина музика. Огромен Orange, който нося в джоба си и мога да отворя в метрото, да си купя новия албум на Korn (след 6 дни това) и да го слушам на момента. Срещу не повече от 11$, защото цената на парче в iTunes е 99 цента. От които 2/3 отиват при Korn, а не в Orange, производителя на дискове, шофьора на тира, който е докарал диска от другия край на континента и т.н.
От там мога да си купя и книги. Електронни книги на цена от около 6-7 долара. Това са няма и 10лв. Не че имам против да дам 20 лева за "Изгубения символ", но предпочитам да ме мине с 10лв.
Това отгоре го пиша, един вид за пример, че по света се получава. Хората си включват компютъра и пазаруват изкуство на нормални цени. Докато в България гоним онлайн библиотеките, които позволяват на напредничавите хора да четат и на български. Не казвам, че трябва да се четат безплатни книги, не казвам, че трябва да се слуша безплатна музика, нито, че трябва да гледам безплатни филми. Но не искам парите ми да отиват в гърлата на издатели, магазинери, превозвачи и чистачки. 1/3 за издател/разпространител и 2/3 за автора е една перфектна комбинация, задоволяваща интересите ми. Да, моите интереси, защото аз съм потребителя. Аз изхранвам всички - от чистачката до Джеймс и Джонатан. iTunes дава добър пример как може потребителя да дава пари, които да отиват при автора. Google, Amazon и други също са тръгнали натам, но на запад има големи корпоративни интереси, които са нарушени от бизнеса на гореспоменатите. Но тук. Какво ще загубят тук? Нямат купувачи, които да загубят, Нямат зрители, слушатели и фенове, които да дават пари. "Пиратството ограбва". Ограбва какво - неосъществими финансови цели?
Главата си залагам, че ако iTunes Store Bulgaria започне да предлага пълния асортимент продукти на нас българите по достъпен начин, продажбите на музика ще скочат неимоверно. Защото сега половината албуми на половината ми любими групи струват колкото една-две мой надници.
А албума на Korn, който излиза след 6 дни няма да си го купя. Защото ще струва поне 20 лв. и защото не е кой знае колко добър.
____________________________________
kaizoku-ban означава пиратска версия на японски. Има и EP на Accept с това име.

Няма коментари:

Публикуване на коментар