02 ноември 2015

Статистиката лъже

F | G | H | I | J

Много често чуван довод в разни спорове е, че статистиката така казва. Или пък някое проучване открило, че нещо е истина. Един от последните примери, че тези доводи често са невалидни, просто защото не са разгледани в дълбочина, е трагедията около добавянето на бекона в един списък на канцерогенни продукти, в който попада и тютюнът[1]. Това обаче е малко по-различно, защото тук не става дума за проста статистика. Затова искам да дам един прост пример как чистите цифри понякога могат да лъжат, защото не гледаме където трябва.

Вчера Васи сподели във Facebook следния статус:

2015 до момента: 23.5 книги, 6843 страници. Честит празник!
Веднага се досетих, че статистиката е видяла в Goodreads, заради което реших да видя аз докъде съм. Оказа се, че тази година съм прочел едва 10 книги, като на още една съм до средата, а на друга съм на около 1/3. Така на пръв поглед Васи ме смачква убедително с повече от двойна бройка на прочетени книги за годината. Истината обаче е в детайлите.



След като установик безславното си падение в броя книги реших да видя броя страници, където нещата добиха друго измерение. Оказа се, че 10-те прочетени от мен книги имат 5415 стр., а от двете наченати съм прочел малко над 600, с което общо страниците минават 6000. Очевидно Васи отново води, но резултатът е далеч не толкова респектиращ, колкото изглеждаше първоначално.

Изводът от това наглед излишно занимание с литературните подвизи на двама блогъри е, че данните не винаги са чиста монета. Ако трябва да съм по-точен - никога не са чиста монета. Винаги е важно да търсим контекста, както и по-задълбочени данни, с които да стигнем до съставните части на това, което търсим, защото числата са едва началото на историята. А тя показва, че Васи не чете чак толкова повече от мен.

Снимка: Jamal E. Josephs във Flickr
________
1. Bacon Causes Cancer? Sort of. Not Really. Ish. | WIRED

В подобен контекст е и мнението ми, че на избори в България победители като цяло няма.

Няма коментари:

Публикуване на коментар