08 юни 2012

ЕМП 5 - Алкохол делириум

Снимка: Анелия Николова, dnevnik.bg
Още преди да завърша гимназия бях в ступор от явлението бал. Като оставим настрана обичайните поводи за неодобрително цъкане при споменаването на това събитие, като грозни и/или пияни абитуриенти, огромна шумотевица и т.н., остават по-екзистенциални въпроси, като какво ги мотивира, какво е удоволствието и подобни. След още малко осъзнаваш, че всъщност в баловете няма нищо чудно.

Родна психология
В една събота си писах с колега от университета, като по едно време го оставих, защото отидох да пия бира в един бар. На следващия ден същия колега ме попита дали съм се напил, "Що да съм се напил?" попитах в отговор. Колегата каза, че си мислел, че съм излизал и когато разбра, че съм излизал, но не съм се напил ми отговори "много скучно така". После написа, че се шегувал и разговора потегли в друга посока.

Водил съм подобни разговори не един и два пъти, като изпитвам особена убеденост, че репликата "много скучно така" отразява мисленето, дори да не е напълно съзнателно, на една огромна част от българите. Включително и на току-що завършилите абитуриенти, дори ако трябва да съм честен особено на тях. И това е нормално, защото в България е въпрос на чест да си изпил първата си бира на 12, да си се напил за първи път на 14 и да можеш да изжулиш поне три малки без да се напиеш на 16. Проблемът е, че тази философия не е просто някакво тийнейджърско дуене, а е част от българщината.

Наоколо е въпрос на чест да се освиниш от алкохол, като честта става още по-голяма, ако в процеса си успял да строшиш нечий нос или поне малко недвижимо имущество. Ако си завършил нощта в изтрезвително или под някоя маса, то тогава активите ти се изстрелват до неподозирани висоти. Във всички случаи репликата "Пих една бира и се прибрах" говори само, че си задръстеняк, който не може да се забавлява.

След поредното малко
Проблемът с българските абитуриенти, както и с голяма част от българите, които ходят по клубове и дискотеки въобще, е че след втората или третата бира буквално ги избива на непукизъм. След поредното питие хората забравят за липсата на пари, за кофти обстановката, в която живеят, за проблемите с жената/родителите/детето/шефа и т.н., което ги кара да се отпуснат и буквално да си покажат рогата. А рогата на всеки, който стиска толкова негативни гадости с години и единственият му отдушник е да се напие, са доста остри и кичозни и разчитат на най-първичните характеристики на един човек.

А какво е първичното - бой и секс, естествено. И това е човешка характеристика, не българска. Просто тук задръжките падат доста по-ниско и на масите не им пука дали ще им снимат органите в дискотеката, стига да са достатъчно пияни. Това в комбинация със заложения лош вкус на повечето млади хора (включвам и себе си) води до едни гледки, достойни за viral ефект в социалните мрежи и цъкане с език по улиците.

Вместо финал
Естествено нищо не пречи на абитуриентите да разчупят статуквото и да направят балът си готин. А това е лесно, защото критериите са силно занижени. Достатъчно е да няма препили младежи, полу-голи девоики и да не разбира целият свят.

Няма коментари:

Публикуване на коментар