02 ноември 2010

Дневникът на един работещ "с хора"

ОБСЛУЖВАНЕ НА КЛИЕНТИ
Ето ти 40 цента.Обади се на някой, на който му пука.
Преди около месец си написах CV-то и в графата с допълнителни умения написах, че имам опит в работата "с хора". Кавичките ги бях сложил по препоръка на приятел, но пък друг, по-голям и патил от първия, ми каза да ги махна. Е точно в момента не кавички, ами направо черепчета и знаци "ОПАСНОСТ!" искам да сложа.
Според общото виждане, клиента не е човек. Той бил цар. Тъй като ти го обслужваш, ако ще да ти сипе пепел, огън, жупел и лигави охлюви по главата ти, ще се усмихваш. Ама широко и ведро. И смей да му споделиш, че поведението му е неадекватно. Веднага НВ Клиентът ще ти се обиди и ще ти обясни колко нелюбезен и груб си. Може и да се оплаче на шефа ти, който ще му измазни една усмивка, а като си излезе ще му тегли една мазна, тъй за спорта.
В крайна сметка поведението на НВ Клиента се очаква да е човешко, ако той е човек. Но въпреки това, НВ винаги гледа да те подяде за най-малкото. "Защо тук има толкова фасове по земята?" е дежурен въпрос, с дежурно очевиден отговор, но явно само за хората, защото НВ Клиента не може да зацепи, че някоя друга кралска особа с финес се е отървала от вонящото парче дунапрен, чрез отработено движение на пръстите и китката, в посока далечния край на голямото подмасие. Абсолютно в духа на НВ Клиента, той се обижда когато изтъкнеш факта, че ти си имаш кошче зад бара и хич не се занимаваш да обикаляш, за да хвърляш фасове насам-натам.
За НВ Клиента поздравите са много смущаващо нещо. Това "Добър ден" е нещо като древно египетска псувня поднесена във вида на латинско проклятие, призоваващо демони и мечки стръвници. Естествено, един плебей да настоява за подобно нещо като поздрав, е кръвна обида за каймака на обществото, към който спада НВ Клиентът, като тази обида бива наказвана с лоши погледи, непреклонимо мълчание и строги забележки от типа на "Ай стига с т'ва добър ден бе!".
Ако пък не дай си боже, НВ Клиентът иска услуга, която не се предлага, то винаги трябва да сведеш мирно главица и да изпълниш заръката, ако ще 3 часа след работно време да седиш, защото НВ обезателно трябва да има копие на учебника си от 361 страници. Ако пък се осмелиш да се опълчиш, то НВ Клиентът ще те обсипе с бисери на вселенската култура от типа на "Ама как може такова нещо?" и "Ама вии сирьозно ли *опул*?".
И най-важното свойство на НВ Клиента е да не знае какво иска. Въпреки това трябва да го обградите с внимание. Ако НВ Клиента бъде пренебрегнат, защото се чуди ще пуши ли, или не от 5 минути, то той има пълното право да ви обяви за изключително некоректен.
Естествено, че НВ Клиентът има право и е О! Велики!!!!, но все пак ми се ще за 15 минутки на месец всяко Величие да слиза на земята и да се види отстрани, защото намусена физиономия и тъпи погледи не ме мотивират да обслужвам добре. Далеч по-мотивиращо ми е когато трябва да обслужа някой глуповат, но усмихнат човек, който обяснява какво иска по неговия си начин и ме оставя да си върша работата без да му се обяснявам. А за това не трябва много. Едно "Здравейте" и 10 процента куртоазия и търпение от страна на НВ са предостатъчни, за да накара обслужващия да е около 10 пъти по-продуктивен. Освен това ако на мен не ми запука за НВ, то НВ никога няма да получи обслужване, поне не и добро такова. Ако ще целият Отдел по Шефски Анализи на Фриволностите (ОШАФ) да протестира по повода.
В крайна сметка бъдете адекватни клиенти, полезно е за всички (най-вече за нервите ми на 3-тото кафе).