Ще съм като по-голямата част от мрънкалниците и ще измрънкам. МРЪСНО МИ Е! Ама такова мръсно като filthy. Май няма достатъчно красноречива еднозначна дума в българския език, която да изразява мръсотията по софийските улици и висини.
Премеждия - бол. Като се започне с тихия бял сняг, който тази година така го изловихме във въздуха, че дълго ни пребива под формата на добре оформен леден слой. Той е прекрасен, бял, пухкав, щипе бузките и те кара да щракаш прелести.
После обаче идва непостоянната последователност от снегорини, опесъчители и осолители, която води до метаморфозата на снега към хомогенна кафява маса, която яде обувки, кара колите да гният и се води, че предотвратява пируетни изпълнения а-ла троен аксел с жабешко цамбурване в същото това кафяво. Само че накрая се включва г-н Слънце, познат като Райчо, и прекрасната ядяща комбинация се превръща в нещо с цвета и консистенцията на онова в канала под Орлов Мост, което всяка нощ най-прилежно замръзва и на сутринта асфалта и самата тази гадост стават неизбежна част от задниците, коленете и/или ръцете на бедните софиянци. В същото време Фандъкова глобява фирмите, че имало лед по улиците, което принципно е добре, но цялата пясъчно осолена гадост по тротоарите си седи. Днес е мокра и на купчинки, а утре ще изсъхне и ще се разлети насам-натам из въздуха и пак ще се чудим как да дишаме.
Решения се предлагат буквално от хиляди страни, като по-голямата част си приличат. Да се мият улиците, да се използват други неща, вместо пясък, да се ограничи достъпа на автомобили и т.н. Г-жа Фандъкова, както и цялата Софийска община обаче нямат воля. Да, налагането на такса за влизане в центъра на града ще посрещне огромен отпор, но това е нормално и няма как да се размине. Затова трябва просто да се наложи подобно решение, като преди това се поработи над линиите на градския транспорт.
Което е другия голям проблем на града ни. Когато навън е зимно, в градския е абсолютна кочина, а в голяма част от автобусите е и адски студено. Когато навън е лятно в нито един автобус, трамвай и най-вече в тролеите не се диша. Изключвам смрадта на пътниците и говоря само за липсата на климатици. Дори в автобусите, в които ги има, като новите 204 примерно, те не работят или ако работят при всяко отваряне на вратите в автобуса става като навън. Освен това за градски се чака, макар в тази посока да има подобрения. Но най-големия проблем остава фактътв, че линиите по градския са брутално остаряли, както и плана колко коли ще има по линия. Примери няма да давам, за да не става вечен поста, но веднага можете да се сетите за 204, тролей 8 и трамвай 5 и да си направите сравнение между тях.
А чистене на улици кога последно се е чуло и видяло? Аз лично се сещам, че преди Sofia Rocks миха улиците около стадиона, а по-късно през лятото бяха измили и улицата пред нас. Ама само нея. И само около стадиона. Което е ефективно колкото да си измиеш само палеца на вонящия крак.
И всички тези недомислици и несвършена работа водят до едно единствено нещо. Въздухът в София и като цяло в българските градове е меко казано мръсен. Аз лично го усещам доста често. Освен че като се прибирам от някъде в София ми мирише на Кремиковци (нищо, че го затвориха), когато падне мъгла и съм навън едва дишам. И не, не е онова задъхване от влажен въздух, а онова задъхване от липса на кислород.
В крайна сметка излиза, че управлението на един град е сложна работа. Видиш ли, има 2 милиона души, които искат да дишат. За да дишат трябва да се чисти след тях и да слязат от колите си. За да се чисти след тях трябват пари, а за да слязат от колите си трябва добра алтернатива, която също струва пари. Резултата е, че трябват пари, нещо което явно е ясно на Фандъкова. само че трябва и воля. Волята да наложиш правилата и умението да развиваш инфраструктурата така че да работи, дори развитието да се случва в движение.
За съжаление умения и воля няма. Това си личи по скоростта на строеж на метрото, по многото велоалей, по пешеходната улица, по рейсовете, по чистенето на града. Все неща, които имаме, ама ни куцат.
Проблемът е , че за най-наболелите мерки трябват много пари – наистина много пари. София не град с инфраструктура, която може да поеме 2 милиона и това си личи всеки ден.
ОтговорИзтриванеЗа начините, които изискват по-малкко пари си трябва и воля –тук съм напълно съгласен. Трябва и воля от страната на гражданите и нещатата наистина загрубяват. Всеки иска да му е чисто но малко хора правят нещо по въпроса. Пример - активността на гражданите в пролетно почистване всяка година.