14 март 2011

Блатясало зелено

АЕЦ Фукушима 1
Откакто се помня съм възпитаван в това да уважавам природата и да се грижа за нея. На последните избори дори гласувах за "Зелените". Освен това съм посещавал еко протести, което май ме прави еко активист. Само че след трагедията в Япония съм готов да се откажа окончателно от тази титла.
Не, не съм спрял да вярвам, че трябва да пазим природата, но продължавам да не вярвам, че зелените по света са адекватни на ситуациите, в които бива поставян същия този свят. Всеизвестно е какво се случва в Япония и че има напрежение около няколко атомни електроцентрали. Тези събития дадоха повод на групи еко фанатици да издигнат отново лозунги за връщане в каменната ера.
Основният довод на зелените е, че явно няма 100% сигурна АЕЦ, дори в Япония. В същото време масовите медии подклаждат огъня като раздухват за втори Чернобил и всяват паника, която се разпространява само в Европа и води до съмнения за бъдещето на атомната енергетика. Благодарение на неадекватните медии, всеобщата неинформираност и фанатизираното дърдорене на шайката еколози, общественото мнение за АЕЦ директно полита надолу и никой не иска и да чуе за нови АЕЦ, камо ли удължаване на живота на стари.
В случая най-патетичното е, че положението в АЕЦ Фукушима 1 е много далеч от трагедията, която много от хората си представят. В доста просторно обяснение (на английски тук) Dr Josef Oehmen, учен от MIT, в Boston, разяснява, че мерките, които са взели японците, за да си опазят централата, са сработили и в най-лошият случай ще им се отвори повече работа и ще имат един абсолютно съсипан реактор. Според @Momchil в туитър, както и според елементарната логика на хората, които реално научават какво се случва, основният проблем в момента е спирането на доста централи, което води до липса на енергия, което пък от своя страна затруднява цялостния живот на японците, както и спасителните дейности.
Друг момент, който им бяга на активистите е факта, че централите са претърпяли земетресението точно както трябва, а това е 5-тото най-мощно земетресение, откакто се води статистика. Проблема, не само за централите, а за цяла Япония, е дошъл с цунамито, което буквално е опустошило източния бряг на острова. Въпреки това, централите продължават да са в състояние, което е ОК и има изход от него, дори след най-бруталното природно бедствие, което може да им се стовари.
Третият фактор, който щях да спомена, ако gradinko не беше написал адски добрата статия по същата тема вчера, са новостите в атомната енергетика, но по-добро инфо има при него.
В крайна сметка имам още една причина да не се кефя на мисленето на политизираните зелени. Както и gradinko пише, ако има енергиен източник, който да се доближава до идеята за еко, то това е атомната енергия. Аз лично предпочитам този риск пред реализиране на живота от Семейство Флинстоун.

1 коментар:

  1. "Откакто се помня съм възпитаван в това да уважавам природата и да се грижа за нея. На последните избори дори гласувах за "Зелените". Освен това съм посещавал еко протести, което май ме прави еко активист. Само че след трагедията в Япония съм готов да се откажа окончателно от тази титла."

    Все едно за мен си писал...
    И друго - през няколко години цунами или други природни бедствия вземат по 100-200 хиляди жертви, но за някои зелени това явно е ок, защото е дело на природата и като такова е една напълно екологична смърт.

    Но има и светъл лъч в тунела - ако утре някой изобрети как да черпим енергия от черните дупки, атомната енергия ще добие ореола на абсолютно безопасна, а човешката енергия ще се насочи към новия враг :))

    ОтговорИзтриване