11 юни 2010

Световното и фенщината

Днес е откриването на Световното по футбол в ЮАР. Както съм казвал и преди, не съм запалянко. Няма и да бъда, предполагам. За сметка на това винаги съм се чудил на магията на футбола.
Какво е това, което кара хиляди хора да излязат на улиците и да крещят от радост, само защото отбора им е победил? Да, много се радвам когато Левски вземат, че победят някъде, но това никога не е било повод да си късам дрехите от щастие. Нито загубата е била повод за дни на траур. И въпреки това има едно несравнимо вълнение от постигнатите успехи в спортовете. Любимия ти отбор печели Шампионска Лига. Браво, това е успех на няколко десетки хора, които чрез работа и много усилия са постигнали този успех. Защо тогава милиони хора подскачат доволни около телевизорите си, а десетки хиляди крещят на стадиона?
Изключвам хората, които печелят хиляди чрез залагания и се опитвам да си обясня реакцията на феновете. Първото, което ми хрумва е нещо от сорта на желание да се почувстваш част от нещо голямо, макар и само вътрешно. Но това издиша когато си пред малкия (докога ще е малък с тия 40-инчови плазми?) екран.
Второто, което ми хрумва е удовлетворение от типа игра. Така както аз харесвам рисковите пилоти във Формула 1 и винаги съм на тяхна страна, защото са ми интересни, така и футболните фенове харесват рисковите играчи и покрай тях отборите им. Но и тази теория издиша когато видиш мач от типа на Миньор Перник - Ботев Пловдив, където техничните изпълнения и тактиката са на ниво 3 клас.
И накрая се сещам за... да я наречем наследствената фенщина. Тати е фен на Левски, значи и аз ще съм. Хубаво де, но когато любимия отбор предимно те разочарова как успяваш да поддържаш интереса си? Някаква магарешка упоритост или любов към играта, знае ли човек.
В крайна сметка истината е някъде там. Фен на червените, на чиито мачове ходи веднъж на полусезон и те не се справят добре, но за сметка на това сините от Англия му задоволяват желанието за наистина качествен футбол. Или нещо такова, предполагам. Ще ми е интересно някой запалянко да ми обясни :).

ПП:
Тук говоря за футбола на клубно ниво, а не за националите, там е ясна работата :).
ПП2:
Имената на отборите за произволно избрани, най-малкото дори не съм убеден, че тия двата отбора играят в една група :D.

Няма коментари:

Публикуване на коментар