17 юни 2010

Бюрокрация

Вчера имах честта да се занимавам с КАТ. Под обявлението ми във Фейсбух получавах предимно съболезнования по повода, което ми вдъхна неизмеримо търпение и очаквания за дъъъъъъъъъъъъъъъъъъъъълъг ден. Е, донякъде хората бяха прави, но само донякъде.
Когато се озовах на Драган Цанков 33 бях упътен от няколко човека да търся висока сграда вдясно, пък то се оказа ниска сграда вляво. Дотук добре, намерих сградата и се намъкнах доволен при което един типичен български чичко в униформа (не обърнах внимание дали беше на Егида или МВР) ме запита "Ти накъде, бе младеж?". Моята крайно търпелива и любезна особа обясни, че иска да получи СУМПС (накратко шоф. книжка) и си отива към гишето, защото на нея пише, че не ти трябва номерче.
Да, ама не. Посочи ми се многолюдната опашка отвън. Какво да правя придвижих се до края и&#769 и зачаках. Около час по-късно се озовах най-накрая пред гише 23 където имаше една много заета леличка и една щъкаща млада дама, която взе листчето ми, документите ми, пълномощното (книжката е за сестра ми)хвърли един поглед и се втурна да рови из чекмеджета и папки. В това време лелята направи справка по ЕГН на сестра ми за актове и т.н., после около 2 минути набиране на текст (лични данни) една принтирана страница, телбод, подпис и готово - заветната книжка, от новите (много са грозни), беше в мен, заедно с талон.
Звучи и беше доста лесно цялото мероприятие, въпреки че имах време да изчета значително количество от книгата си. Но все пак за пореден път се убедих колко зле изпълнена е бюрокрацията ни. За получаването на един документ се изискват по 2-3 минути работа от двама служители, което не е много. Докато не се събере приятна тълпа от около 150-200 души, желаеща да се снабди със СУМПС положението става доста трагично.
Въпросите, които си задавам са точно два.
1. Защо има само две гишета за град с население от милион и половина и още толкова приходящи хора?
2. Защо не се улесни процедурата по получаването?
Първия въпрос винаги ме е глождел. Как може да има РПУ-та, районен КАТ. Не знам колко точно са РПУ-тата в София, но са поне 9 (9-о в Люлин го знам много добре и го помня само с лошо!). Сега си представям тази мудна система работеща за 1/9 от потока хора, който видях вчера. Определено ще може човек да отиде и за около 15-20 минути да си вземе документа.
За втория въпрос съм се чудил по други поводи и винаги съм си отговарял, че може и да е прекалено сложно. Но ме съмнява да е ЧАК толкова сложно. Примерно някаква онлайн форма, с която да си потвърдиш данните, липсата на неплатени актове и т.н. и после да отидеш с една разпечатана страница в КАТ и само да трябва да ти дадат книжката и да им се подпишеш. Подобна система би намалила времето за обслужване наполовина, а и би улеснила хората с актове. Примерно онлайн плащане на актовете също би улеснило много хората, а и ще спести работа на служителите в КАТ. Не знам дали в момента съществува подобна система, но силно се съмнявам.
Накратко казано трябва да се промени начина на работа на институциите, но в КАТ необходимостта е особено осезаема и голяма. Надявам се и господа управляващите да усетят в някой скорошен ден.

Няма коментари:

Публикуване на коментар