09 август 2013

Бъдеще вестникарско

Photo Credit: Michael Scott
По-рано тази седмица Джеф Безо - CEO на Amazon и един от най-напредничавите бизнесмени в Силициевата долина, реши да си купи вестник. За разлика от родните окрупнявания и медийни въртележки, сделката, която Безо сключи, а именно да купи Washington Post за 250 млн. USD, дава храна за размисъл около бъдещето на медиите. За много хора то е по-скоро неясно и леко тъмно, но подобни сделки отварят безкрайно много възможности, които сякаш опровергават всички негативни виждания.

Ще започна от далеч, като уточня, че в този текст ще давам примери повече от американския пазар. Причината е, че той е с няколко години напред, спрямо европейския. Доказателство за това са тенденциите около електронните книги. В САЩ електронните книги представляват над 20% от пазара, докато във Франция са едва 3%, в Германия под 3%, а във Великобритания някъде по средата - около 10%. Освен това близо 20% от тиражите на 25-те най-големи американски вестници се реализират от дигиталните им версии, докато информация за Европа не намирам.

Въпреки слабото представяне на електронните формати в Европа, едно е ясно - хартията си отива. Естествено, няма да умре изцяло, просто ще бъде по-скоро нещо луксозно, вероятно основно във варианти с твърди корици, дебела хартия и илюстрации. Неизбежно е това да се случи и на стария континент.

Най-добрата аналогия, която да потвърди твърдението са винилите и дигитално разпространяваната музика. Въпреки че в момента iTunes е нормата, той не успя да убие пазара на физически носители на музика. Дори напротив, в момента винилите бележат неимоверен ръст на продажбите. Причината е отчасти в носталгичната природа на човека, но от друга страна и във факта, че качеството на аналоговата плоча е незаменимо. 

Предполагам, че бъдщето на книгата ще е подобно. Огромен спад в продажбите на хартиени книги, който ще се обърне в растеж след 15-20 години, когато само луксозни издания ще стигат до остарелия носител.

Вестниците обаче са малко по-спецефичен сегмент. За разлика от музиката и книгите, вчерашният вестник е едно от най-безполезните неща на света, независимо от носителя му, а в модерния свят и вестник от сутринта вече е безполезен в ранния следобед. Заради това и хартията, която изисква техническо време за печат и разпространение, е толкова неприложима. Същото се отнася и за дигиталните версии на вестници, които са директно копие на печатните версии.

Поради тази причина си задавам въпроса каква е стойността на вестника в ерата на смартфоните, таблетите и четците? За мен тя се крие в дългите и задълбочени анализи, които мога да прочета в New York Times или Капитал, например. Но пък модерният човек трудно чете подобни дълги жанрове, поради променения начин, по който консумира медийни продукти. А и вестник без новини, като от старата школа, е странно явление.

Тук обаче идва Безо и неговата нова придобивка. Така както преди 6 години Apple започнаха промяната на мобилните телефони, а Amazon тоталната промяна на книгите, смятам, че сега Washington Post може да започне промяна на вестниците. Вариантите, които ми хрумват са много, но предпочитам да не ви забавлявам с тях. По-важното е, че всичко сочи, че медиите имат светло, макар и различно бъдеще. Единственото, което им трябва е да са отворени към новостите, да са креативни и да не спират да се стремат да са най-добрите. А дори не съм споменал всички възможности за интереактивно и мултимедиино съдържание, които носят новите формати.
_____
И един интересен текст от NYT, на който попаднах, докато рових по темата - Papers Worldwide Embrace Web Subscriptions

Няма коментари:

Публикуване на коментар