Има неща, които можеш да опишеш просто и бързо. Най-популярната игра в света не е едно от тях. League of Legends, която излиза на 27 октомври 2009 г., има над 70 млн. регистрирани потребители и около 32 млн. души, които я играят всеки месец. През март LoL отбеляза пиков момент с 5 млн. играчи, които са били онлайн едновременно. Ако можех да обясня формулата на успеха, вероятно щях да я приложа сам. Затова в тази поредица от статии просто ще се опитам да разкажа що за игра е League of Legends, откъде идва и какво е да си част от нейния свят.
В началото бе MOBA?
LoL е представител на жанра MOBA или иначе казано - Multiplayer Online Battle Arena. Корените на този тип игри се крият в къстъм карти за StarCraft и WarCraft 3, разработвани преди повече от 10 години. Но ще спестя подробностите, тъй като това е една дълга и недотам интересна история, която вече е разказвана. Далеч по-важно е да разберем какви са основните неща в MOBA игрите.
На пръв поглед те изглеждат почти като реално времевите стратегии (RTS), което бързо си обясняваме с факта, че жанрът все пак произлиза от модове за стратегии. За разлика от тях обаче, в MOBA играчът управлява една мощна единица, вместо цяла армия. В League of Legends тя се нарича Champion, като играчът (наричан в играта Summoner) има избор от 116 героя с уникални способности и визия. Специфичната карта за MOBA игрите включва и по-слаби единици, които се управляват от компютъра. В следващите редове ще се опитам да обобщя основите на жанра през призмата на League of Legends - троловете, нуубовете и поляците ще оставя за следващия път.
Шампиони и умения
Шампионите в LoL трупат experience (опит) с убиването на противникови единици - управлявани от компютъра или други шампиони. С точките опит те качват до 18 нива, които им дават достъп до четири умения и възможност да ги развиват. Три от магиите са по-слаби и могат да бъдат вдигнати до пето ниво. Четвъртата магия е по-мощна от останалите и затова се нарича Ultimate. Тя има до три нива, които могат да бъдат вдигнати най-рано на 6., 11. и 16. левел на героя.
Естествено, че има някои шампиони, като най-"добрия" съпорт Nidalee и нейните 4 ултимейта, които са изключение от това правило, но ще спестя объркването.
Jinx е най-новият шампион в LoL |
По подразбиране четирите умения могат да се активират от копчетата Q, W, E и R (ултимата). Заради това повечето играчи наричат магиите с буквата която ги активира - q-то на Vayne, например.
Съществува и пето умение, което обаче има само пасивен ефект и не може да бъде развивано. Шампионите също така разполагат с определен набор от характеристики - attack damage, ability power, magic resist, armour penetration и т.н. Те могат да бъдат променяни с различни предмети, които играчите си купуват в базата срещу злато.
Карта и крийпове
Основният източник на злато е убийването на миниъни, които наричаме и крийпове. Това са управлявани от компютъра, по-безмозъчни и от поляците единици, които имат една единствена цел - да атакуват всичко, принадлежащо на противниковия отбор. Те се "раждат" в базата, наречена Nexus, на всеки отбор и щъпукат по трите линии на картата, където шампионите ги убиват за опит и пари.
Картата на Summoner's Rift в League of Legends |
Целта на играта е да унищожите противниковия Nexus, който обаче се пази, освен от играчите и от два Turret-а (оръдейна кула, за кратко кула) в непосредствена близост. Те могат да бъдат атакувани само след като някой Inhibitor бъде разрушен. Това пък може да стане едва след като кулата, която пази инхибитора падне, което попринцип става след като са паднали другите две кули по дадена линия. Когато противников инхибитор бъде разрушен, приятелския отбор започва да "ражда" по-мощни крийпове по линията на унищожената сграда.
Пространството между линиите се нарича джунгла и е населено от неутрални единици - Monsters.Те също носят злато, когато бъдат убити, а някои от тях дават и бъфове - увеличение на определени характеристиките на шампиона. В LoL контролът над джунглата и убиването на чудовищата в нея е от ключово значение за успеха на отбора. В средата на картата е реката, като в двата и края са драконът и баронът - по-силни неутрални единици, които при убиване носят злато на целия отбор, а баронът дава и доста силен бъф.
Зародиша на уникалното
Това са общите неща между различните MOBA игри, макар и обяснени с езика на League of Legends. Вероятно има нещо различно, което да направи Лигата най-популярната игра в жанра, а и не само. Дали са адски идейните шампиони, интересната история, разпознаваемия арт или ангажиращата въртележка на състезателния гейминг, в която влизат всички играчи, дори да не са професионалисти? Отговорът ще потърсим в следващите статии от рубриката gameN.
GG, гамени!
Или може би, защото е free 2 play? :P Dota 2 > LOL yo
ОтговорИзтриванеDOTA 2, а и много други игри са Free to play. Със сигурност това е голям фактор, но още по-сигурно е, че не е основната причина :).
ОтговорИзтриване